zaterdag 26 juli 2014

REVIEW: Surf's up

Zoals al eerder verteld ben ik een echte waterrat en is één van mijn lievelingsactiviteiten het liggen op een plank in het water. Liefst natuurlijk met een fijn golfje eronder en de zon op mijn lijf. Mijn liefde voor surfen is inmiddels alweer flink wat jaren geleden ontstaan. Hoewel ik eigenlijk bijna nooit een surfboard onder de arm heb, voel ik me stiekem vanbinnen wel een surfchick. Wel eentje op een longboard en die alleen recht vooruit een golf neemt. Gelukkig is het over een week weer zover en ga ik vijftien dagen van de golven in Spanje genieten.

Voor ik weer op een plank sta, vind ik het wel fijn om me thuis al even voor te bereiden. Los van het feit dat mijn stoffige lycra's en (inmiddels iets te strakke) wetsuit weer tevoorschijn moeten worden gehaald, is het ook niet verkeerd om alvast op het droge te oefenen. Daarnaast ga ik dit jaar met een groep waarvan een paar mensen nog nooit hebben gesurft. Voor deze voorbereiding stuitte ik plots op een perfect boek dat niet alleen heel handig is, maar ook gewoon erg leuk om te lezen. In deze blogpost noemde ik het boek al even, maar het leek me leuk er een review van te maken.

Surf's up is een boek van uitgeverij Tirion Sport dat in 2012 is verschenen. Auteur Martijn Boot is zelf een fervent surfer en belicht met dit boek niet alleen alle do's & dont's van de sport; hij laat vooral zien dat surfen geen hype is, maar een subcultuur waar men niet meer om heen kan. Surfen wordt gezien als een lifestyle en een surfer ben je volgens hem dan ook voor het leven. Wat maakt dit boek dan zo fijn om te lezen... want surfen leer je toch in de zee en niet uit een boek? Volledig mee eens. Maar soms is het naast 'doen, doen, doen' ook fijn om wat fijne kneepjes uitgebreid te zien op papier. Stap voor stap doornemen en het vervolgens in de praktijk brengen, niets verkeerd mee toch? In Surf's up wordt overigens niet alleen theorie uitgelegd, juist heel veel andere interessante dingen worden ook niet vergeten!

Het boek begint met de geschiedenis van de surfcultuur. Nou kan ik met mijn grote desinteresse in geschiedenis (ik ben meer van het nu en de toekomst) met zekerheid zeggen dat ik dit hoofdstuk absoluut een leuk geschiedenislesje vond. Veel zullen er wel weten dat de roots van deze sport in Hawaii liggen, maar het exacte verhaal erachter met tevens de komst in Nederland is een leuk stuk om te ontdekken. Daarnaast gaat het boek zeer gedetailleerd in op de techniek van het surfen zoals de verschillende manieren om op te staan en de kunst van bochtjes maken. Wat ik echt onwijs fijn vind is dat dit met foto's van iedere beweging gebeurt, waardoor het echt heel duidelijk wordt uitgelegd. Daarmee is de ondertitel "Handboek van dummy tot pro" zeker een haalbaar streven.

Maar daarnaast worden ook de verschillende boards uitgelegd, een toelichting over de andere benodigdheden en het onderhoud. Ook surftrips en een handige checklist onderbreken niet. Er wordt uitleg gegeven over de golven, de invloed van het weer en hoe je dit kunt bijhouden om zeker te zijn dat je op een goed moment richting het water gaat. Ook Nederland is uitgebreid opgenomen in het boek, aangezien de golven hier toch net wat anders zijn dan in bijvoorbeeld California of Australië. Het einde van het boek bevat ten slot nog een lijst handige adressen en - ontzettend handig - een woordenlijst waarin alle surftermen snel op te zoeken zijn.

Een erg gevarieerd boek dus dat zowel voor een beginner als de wat gevorderde interessant is om in de kast te hebben staan. Het geeft een kijkje in een lifestyle waar je niet zo snel uitgaat als het je eenmaal heeft gepakt. Surfen is niet voor niets een echte passie en ik weet zeker dat het bladeren in dit boek het voor de meesten alleen maar zal bevestigen. Ik ben dus in ieder geval erg tevreden over Surf's up en vind dat de auteur goed werk heeft verricht met dit uitgebreide boek. Veel Nederlandse surfboeken zijn er niet echt dus ik raad deze zeker aan alle geïnteresseerden aan. Het boek is hier te bestellen voor €16,99 en via bol.com natuurlijk. Je kan in ieder geval hier alvast een paar pagina's lezen om een impressie te krijgen. Hangloose!

* Ik heb dit boek bij de uitgeverij waar ik werkzaam ben meegenomen, maar ik ben in geen enkele weg gevraagd of betaald om dit te promoten. Deze review staat los van mijn werk.

Geen opmerkingen: